תפקידיו של המכון הרפואי

4 נוב

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו למעשה הסמכות הרפואית המייעצת למשרד הרישוי. במסגרת זו המכון מתעסק בשני תחומים נפרדים. הראשון והעיקרי מביניהם הוא בדיקה רפואית וקביעת הכשירות הרפואית של נבדקים, תוך ניסוח המלצה רלוונטית למשרד הרישוי בעניינו של הנבדק. התפקיד השני של המכון הרפואי הוא התאמה של רכבים ואביזרי נהיגה מותאמים לנכים הנזקקים לכך עבור הגדלה של עצמאותם ויכולת ההתניידות שלהם. בשני הכובעים הללו משמש המכון כגוף ייעוץ עבור משרד הרישוי, שמונה ומפוקח על ידי משרד הבריאות.

מי נדרש להגיע למכון?

רוב הנבדקים במכון, הגיעו אליו בהמלצתן של רשויות החוק השונות. כך לדוגמא, פרטיו של נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים או שהורשע בעבירת תנועה חמורה, יועברו למכון הרפואי שיזמן אותו לבדיקה מתאימה. בנוסף, רבים מגיעים אל ועדה של המכון הרפואי מסיבות רפואיות. מגיל מסוים, נדרשים נהגים לעבור בדיקה לקביעת הכשירות הרפואית שלהם לנהוג באופן קבוע. בנוסף, רופאים מחויבים לדווח במקרים רפואיים מסוימים על מטופלים שיכולים להוות סכנה בטיחותית חמורה כנהגים. כמו כן, נכי משרד הביטחון ונכים המופנים על ידי מוסד ביטוח לאומי עוברים גם הם בדיקות במכון הרפואי. לבסוף, מועברים למכון על ידי משטרת ישראל וסמכות הרישוי של צה"ל גם פרטיהם של משתמשים ומכורים לסמים ו/או לאלכוהול.

הליך הבדיקה במכון

ראשית כל, פרטיהם של נהגים מועברים למכון הרפואי על ידי רשויות החוק השונות וגופים נוספים. המכון הרפואי מזמן את אותם נהגים או מבקשי רישיון להגיע ליום בדיקות במכון. בזימון מופיעים גם המסמכים הרפואיים שעל הנבדק להביא עמו ביום הבדיקה. באותו היום, עובר האדם שזומן סדרת בדיקות כללית ובדיקות ספציפיות בהתאם לנסיבות. לבסוף, מתקבלת החלטה במכון הרפואי אשר מועברת כהמלצה בעניין הנבדק למשרד הרישוי.

כתיבת תגובה