תפקידו של המכון הרפואי

11 נוב

מהו המכון הרפואי?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, או בראשי התיבות מרב"ד, הוא גוף ציבורי, מאין זרוע בעלת סמכות רפואית מטעם משרד הרישוי. תפקידו הוא להיות הגורם המעריך את כשירותם הפיזית והנפשית של נהגים עתידיים ונהגים בהווה עבור משרד הרישוי. במכון מועסקים אנשי מקצוע רבים ביניהם פסיכולוגים, פסיכיאטרים, ורופאים, לכולם מטרה משותפת, והיא איתור אזרחים בעלי ליקויים בריאותיים שעשויים להשפיע על יכולות הנהיגה שלהם.

מהי עבודת המכון?

מרבית הנבדקים של המכון הרפואי הם נהגים בהווה, אשר זומנו לבדיקות רפואיות במכון בעקבות חשש או ספק כלשהו לגבי יכולות הנהיגה שלהם. מיעוט הנבדקים במכון הם מבקשי רישיון חדש רגיל, או רישיון אחר דוגמת רישיון לכלי רכב ציבורי, או לכלי רכב כבד. המכון מקיים בדיקות פיזיות הבוחנות מגבלות פיזיות כמו בדיקת השפעת נכות על יכולות הנהיגה, ובדיקות נפשיות ומנטליות, במהלכן נשלחים הנבדקים לפסיכולוגים ופסיכיאטרים להערכה נפשית. על סמך כלל התוצאות והמידע מהבדיקות האלו, יחד עם מידע רפואי מקדים אותו סיפק הנבדק בעצמו, מתבצעת ההחלטה אם הנהג כשיר לנהוג בכביש, או שמא רישיונו יישלל. פעמים רבות, המכון לא מסתפק בבדיקות פנימיות, ומפנה את הנבדק גם לבדיקות נוספות ואבחונים חיצוניים באמצעות כלי עזר חיצוניים.

חשיבות המכון הרפואי

המכון הרפואי מקבל דיווחים ממגוון רחב של גופים, בין היתר משטרת ישראל, בתי המשפט, משרד הרישוי ואפילו רופאים פרטיים ורופאים בקופות החולים. יחד עם מידע פנימי מבדיקות גופניות או נפשיות, מגבש המכון עמדה בדבר יכולות הנהיגה של אותו הנבדק. אם הנבדק נמצא כלא כשיר לנהיגה על ידי המכון, והוא מעוניין לערער על כך, ביכולתו להגיש ערעור לוועדת הערר. אם הנהג לא מערער, תוך שנה מיום ההחלטה יזומן לבדיקות חדשות במכון.

 

כתיבת תגובה