עולם הבא

9 אוק

הקשר בין עולם הבא לתחיית המתים

כפי שאתם בוודאי יודעים, במסורת היהודית, קיים הקונספט של עולם הבא. בין השאר, מדובר על כך כי לאחר המוות שלנו, הנשמות שלנו לא הולכות לאיבוד ולא נעלמות לשום מקום – אלא הן מגיעות לעולם הבא, ושם הן ממשיכות להתקיים, בהתאם לאורח החיים שהיה להן – אם היו אלו נשמות צדיקים, הרי שמטבע הדברים נראה כי יגיעו מיד אל עולם הבא, ואם נשמות של רשעים  – אפשר שיצטרכו לבצע תשובה בכדי להגיע לשם. יחד עם זאת, עולה לעתים השאלה על הקשר בין העולם הבא לבין תחיית המתים, וחכמי היהדות נחלקו בשאלה זו לאורך דורות רבים, כאשר גם כיום אין תשובה אחת לכך, ויש לא מעט פרשנויות שונות כאלה ואחרות לעניין חשוב כל כך כמו זה.

 tax

מחכים רק לתחיית המתים?

הדעות הרווחות יותר ביהדות, היא שהנשמות יגיעו אל עולם הבא, אך ורק לאחר שתחיית המתים תחל. לפי תפיסה זו, הקונספט של עולם הבא הוא קונספט אשר קשור אך ורק לאחרית הימים, והוא לא רלוונטי בעצם לימינו אנו. אמנם כל אדם צריך לחשוב על עולם הבא, שכן נשמתו אולי תגיע לשם בעוד אלפי שנים – אך כעקרון לאחר שהוא ימות, נשמתו תישאר בתוך הגוף, ותצא ותגיע לעולם הבא רק בעת שתתקיים תחיית המתים, והמשיח יגיע.

לעומת זאת, ישנה דעת מיעוט, אשר בראשה עמד הרמב"ם, אשר סבר כי נשמות מגיעות אל עולם הבא כבר בימינו אנו. לפי דבריו, הנשמות של הצדיקים כבר מגיעות לשלווה ומנוחה, וזוכת לתענוג רוחני גדול מאד מיד לאחר המוות, וזאת בשונה מהרשעים, אשר נשמתם נשארת בעולם הזה – והוא בעצם הגיהינום.

ומה יקרה במציאות בסופו של דבר?

קשה כמובן לדעת, מה קורה לנשמות כאשר הן מגיעות אל עולם הבא, והאם הן באמת כבר הגיעו אליו, או שהדבר יקרה רק באחרית הימים מן הסתם. מכל מקום, אין שום מחלוקת ביהדות על עצמם קיומו של עולם הבא, וברור שמבחינה זו – מוטב להיות אדם צדיק, בכדי שנשמתכם תגיע לגן העדן.

כתיבת תגובה