פירוק שותפות

29 דצמ


לא נעים, הכרחי לעתים

כשאנחנו נכנסים למערכת יחסים – אנחנו לא חושבים על הפרידה, בתקווה שזו לא תגיע. הדבר זהה ואף בולט עוד יותר בכל הנוגע לשותפות עסקית. כשאנחנו מחליטים על שותפות עסקית אנחנו לא חושבים על פירוק שותפות, שיכול להגיע בסופו של דבר – אלא רק על הצלחת השותפות בטווח הקצר והארוך. עם זאת, מסיבות שונות – לעתים אין ברירה. לפעמים השותפים גוררים את השותפות לכיוונים מנוגדים, לעתים חילוקי הדעות הם פרסונליים ולעתים הסיבה לפרידה היא חוסר הצלחה גרידא. בכל מקרה – במקום לקחת חלק פעיל בגוויעת העסק שלכם, עדיף להסכים על פירוק ולעבור הלאה.

פירוק שותפות

פירוק השותפות תלוי בראש ובראשונה בהסכם השותפות. הסכם שותפות קפדני ומקיף מטווה את התנאים לפירוקה. אם אתם מתחילים שותפות – אל תתעצלו ונסחו הסכם, למרות שהדבר הוא לא בגדר חובה.


שלבי הפירוק

פירוק שותפות הוא הליך משפטי שעיקרו בראש ובראשונה סגירת הישות המשפטית שהיא השותפות – והחברה שעבדה תחתיה. פירוק שותפות תלוי בהסכם השותפות, וכפוף במידה רבה לתנאים בהם השותפות מתפרקת – באם נוסח הסכם לפירוק, למשל. בכל מקרה, ישנם כמה שלבים משפטיים הכרחיים:

  • סילוק חובות, כאשר חובות השותפות השונים נפרעים בכסף שיוצא מקופת השותפות.
  • החזרת הלוואות. בשלב זה, לאחר סילוק החובות, מסוכמת החזרת הכספים בין כל השותפים בהתאם לסכום שכל אחד מהם השקיע בתחילה.
  • הוצאות פירוק. מובן מאליו שהליך הפירוק אינו חינמי, והדבר כרוך בהוצאות משפטיות, ביורוקרטיות והחזרת חובות. לכן, חשוב שלא לפזר את כלל הכסף בין השותפים, ולחשוב על הוצאות עלה.
  • חלוקת היתרות – השלב הסופי, לאחר כלל ההוצאות וסגירת החובות, בו יתרת הכסף מחולקת בין השותפים בהתאם לחלקם בשותפות.


פרידה בתנאים טובים

פירוק שותפות לא חייב להיות גירושין מכוערים, כמו שגירושין לא חייבים להיות מכוערים. עדיף תמיד לשבת יחדיו ולהחליט על הצעדים והשלבים, ולהיפרד כידידים – ואולי אף להישאר בקשר אישי למרות התפרקות הקשר העסקי. הדבר נכון בכל תחומי החיים, ובעסקים לא כל שכן.

כתיבת תגובה