בורר

19 נוב

יישוב סכסוכים – פנים רבות לו

נושא יישוב הסכסוכים הוא נושא שאנו, כחברה, מתעסקים בו משחר הימים. מאז הפיכתנו לפרטים שחיים בלהקות ובחברות גדולות, סכסוכים הם עניין שבשגרה, ובמשך הזמן למדנו כיצד ליישב אותם. סכסוכים בין בני אדם לא בהכרח מתקיימים על רקע עבירות פליליות, ולעיתים מדובר בסכסוכים בין בני משפחה, חברים או שותפים עסקיים. על כן, קמו דרכים שונות, מלבד פתרון בעיות בבית המשפט, בכדי ליישב סכסוכים בדרכים נוקשות פחות. בין הדרכים שפותחו נמצאים הבוררות והגישור בראש הרשימה ליישוב סכסוכים, בצורה שאינה משפטית. נעמוד על מספר נקודות השקה והבדלים בין שתי הדרכים.

נקודות הדמיון והשוני בין יישוב סכסוכים בבוררות ובגישור

הבורר והמגשר שניהם, אנשים שאינם בהכרח קיבלו הסמכה לתפקידם זה, שונים מהשופט שזהו המקצוע הרשמי שלו. כלומר, הן בבוררות והן בגישור נבחר בורר או מגשר על ידי שני הצדדים השותפים לסכסוך (בין אם בהסכם שנחתם לפני הסכסוך ובין אם במהלך הניסיון ליישובו). על הבורר להיות אדם אובייקטיבי, כלומר, אדם שיקבל החלטה ללא משוא פנים לצד אחד המעורבים. בעוד שעל המגשר להיות אדם נטרלי, אדם ללא דעה קדומה לטובתו או לרעתו של אף אחד מן המעורבים בסכסוך. בנוסף, בניגוד לתפקידו של המגשר כמפשר בין הצדדים המסוכסכים על ידי מתן פתרונות אפשריים שונים ליישוב הסכסוך, על הבורר להגיע להכרעה בנושא הסכסוך, שתכליתה נקיטת עמדה חלקית או מלאה בנוגע לאשמה וחפות.

בוררות או גישור, העיקר שתפטרו את בעיותיכם במהירות

בוררות, גישור ושלל הדרכים השונות ליישוב סכסוכים הן רק הכלי לצורך השגת המטרה, חיים הרמוניים זה לצד זה כפרטים בתוך חברה. הבורר או המגשר תפקידם חשוב לאין שיעור, אך מוטב לו נשתדל לחיות את חיינו ללא הצורך בעזרתם.

4

כתיבת תגובה