תמ"א 38 ב

30 נוב

כדאי להכיר את היתרונות והחסרונות של תמ"א 38 ב על מנת לדעת האם משתלם ליישם את התיקון הזה בבניינים ישנים. בראש ובראשונה, יש מקום להזכיר שהתיקון לתמ"א 38 שנקרא גם תמ"א 38/2 מאפשר להרוס בניין קיים ולבנות במקומו בניין חדש. האפשרות הזו זמינה מטבע הדברים רק לבניינים שמלכתחילה עומדים בתנאים של תמ"א 38, אך מתברר שיש לה שורה ארוכה של יתרונות.

בעזרת תמ"א 38 ב ניתן לבצע בנייה מחדש של הבניין תוך עמידה בתקנים ההנדסיים המחמירים ביותר. תקנים אלו אמורים למנוע קריסה של הבניין בזמן רעידות אדמה והם נקבעים על פי מהנדסים מומחים. בנוסף, קיימת הסכמה גורפת לגבי כך שתמיד עדיף לבנות בניין חדש מאשר לשפץ בניין קיים.

ההיבט הכלכלי של תמ"א 38 ב מבחינת היזם

המדינה מעודדת יזמים לבצע תיקוני תמ"א 38 ב בעזרת הצדקה כלכלית. בעבר הייתה בעיה מסוימת של הצדקה כלכלית במבנים נמוכים, או בבניינים שעלות השיפוץ המקיף שלהם הייתה גבוהה ולא משתלמת.

הפתרון לכך הוא להרוס את הבניין ולבנות במקומו בניין חדש עם מקומות חנייה לכל בעלי הדירות, לובי מודרני, מפלסים אחידים וממ"ד בכל דירה. לפי תמ"א 38 ב נדרש היזם לבנות את המבנה על בסיס תוספות קומות בכפוף לתמ"א 38 רגילה, לתכנית העירונית שכוללת שטחי בניה לא מנוצלים ולהקלות כמותיות.

הסיבה לתיקון תמ"א 38 ב היא שהרבה בניינים שכבר עברו תמ"א 38 עדיין לא עמדו בתקנים הנדרשים לעמידות מבנים. כתוצאה מכך הבין המחוקק שיש צורך בפעולה נוספת ובהרחבה של התכנית המקורית. ההרחבה בדמות תמ"א 38 ב מוכיחה את עצמה במבנים בכל רחבי הארץ וסביר להניח שהיא עוד תמשיך להתפתח.

5

כתיבת תגובה