מיפוי שומות ממוחשב

26 דצמ

מיפוי שומות ממוחשב הינה שיטה יחסית עדכנית למעקב אחר שינויים במפת השומות של מטופלים במרפאות עור. על מנת לאבחן בזמן גידול ממאיר מסוג מלנומה ולטפל בו בצורה יעילה, יש לעקוב בצורה מסודרת אחר שינויים בצורה ובגודל השומות שעל הגוף. זאת, משום שמלנומה נראית כמו שומה עם מאפיינים מסויימים שרופאי עור יכולים להבחין בשוני בינה לבין שומה רגילה. אם עד כה המעקב אחר שינויים אלו הסתמך על יכולת המעקב והזיכרון של כל מטופל ורופא העור שלו, הרי שמיפוי השומות בצורה ממוחשבת מאפשר לשמור את הנתונים במחשב ולהשוות בקלות בין הנתונים בשנים עוקבות.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

בדיקה הכוללת מיפוי שומות ממוחשב היא בדיקה יחסית ארוכה, שאורכת כשעה בכל פעם. במסגרת בדיקה זו, נערכים צילומים דיגיטליים של כל השומות בגופו של הנבדק, מכף רגל ועד ראש. כל שומה מצולמת מכמה זוויות תוך שמירה על קנה מידה להבנת הגודל המדויק שלה. בסיום הבדיקה, הנתונים נשמרים במחשבי המרפאה וכן מועברים לכל נבדק בצורה ממוחשבת. בעזרת מידע זה הנבדק יכול לבדוק את עצמו בבית ולעקוב אחר שינויים, ובמקרה הצורך לפנות לרופא העור אם נתקל במשהו חשוד. שנה לאחר מכן, יגיע המטופל לביקורת עיתית במרפאה, בה תהליך הצילום יחזור על עצמו ובנוסף תיערך השוואה מסודרת בין הצילומים משנה זו לצילומים מהשנה שקדמה לה. תוצאות ההשוואה הזו יועברו לכל מטופל בצורה מסודרת.

היכן ניתן לערוך את המיפוי?

מיפוי שומות ממוחשב ניתן לערוך בבתי החולים הגדולים בארץ, כדוגמת שיבא, בילינסון, איכילוב ועוד. בנוסף, ישנן מספר מרפאות פרטיות הפזורות במספר מוקדים ברחבי הארץ שגם בהן ניתן לערוך את המיפוי ולבצע מעקב אחר השומות בגוף.

כתיבת תגובה