תיקי מפעל

19 מאי

תיקי מפעל הם דבר הכרחי כחלק מההיערכות לחירום של מפעל בו מוחזקים חומרים מסוכנים בישראל. לא רק שהם תנאי לקבל רישוי על פי חוק בארץ, אלא שהם חשובים מאד להתמודדות עם מצבי חירום במפעלים הללו ומהווים אמצעי מנע לאסונות פוטנציאליים.

היכן מעוגנת החובה להגשת תיקי מפעל?

החובה להגשת תיקי מפעל למשרדי הרישוי מעוגנת בתקנות רישוי מעסיקים (מפעלים מסוכנים) תקנות אלה הן בעלות מעמד של חקיקה בישראל והן מחייבות את כל מי שעונה על הגדרות המפעל המסוכן על פי דין ועל פי הספר הכתום שהוא הסטנדרט הבין לאומי שהגדיר האו"ם. תקנות אלה כוללות את כלל החובות החלות על מנהל מפעל מסוכן, הנהלים והתקנים המסדירים את הנושא בישראל והן מחייבות, כאשר הפרה שלהן עשויה לגרור סנקציה משפטית.

מה חייב לכלול תיק מפעל בישראל?

תקנה 4(א) לתקנות המוסדרות לעיל היא שקובעת אילו דברים חייבים להימצא בתיקי מפעל במפעלים המחזיקים חומרים מסוכנים כדין. התקנה קובעת כי תיק המפעל יכיל מפרט המפרט את כלל החומרים המסוכנים המוחזקים במפעל, תקריות ותרחישים פוטנציאליים אשר עשויים לקרות, אנשי הקשר הרלוונטיים בעת חירום, אמצעי הבטיחות והאבטחה המצויים במפעל אשר עשויים לשמש במקרה של חירום ועוד. מדובר ברשימה פתוחה ומחייבת.

תיקי מפעל.jpg

במי ניתן להיוועץ בהכנת תיקי מפעל?

בישראל תחום הייעוץ הביטחוני הוא אחד מהמובילים והמקצועיים ביותר שקיימים, זאת לאור הצורך הקיים בישראל לאנשים מקצוע אלו באופן מיוחד. יועצים בתחום הביטחון יכולים לעזור בהכנת תיקי מפעל, החל מהכנתם הפיזית, תרומה בהיערכות לחירום של המפעל כולו, הקצאת אנשי הצוות הרלוונטיים לחירום, המלצה על מערכות ביטחון רלוונטיות ועוד. האחריות להכנת תיקי המפעל חלה על מנהל המפעל המסוכן לפי חוק ועליו להגיש ולעדכן.

כתיבת תגובה