מחירי העברה

22 פבר

המטרות של קביעת מחירי העברה

קביעת מחירי העברה ביחס לעסקאות שמבוצעות בין חברות שקשורות אחת לשנייה היא עניין מורכב וחשוב. בפועל, כל עסקה של העברת מוצרים, שירותים, הון, ידע וכן הלאה חייבת להיות מלווה בתיעוד נאות. התיעוד הנאות צריך לכלול מחקר כלכלי ומשפטי על החברה והסכם בין החברות שיגובה באישור של בית המשפט. במקרים רבים, חברות מתכננות מחירי העברה כדי להקטין את חבות המס שלהן.

מבחינת החברות המעורבות, המטרה של קביעת מחירי העברה היא להקטין את חבות המס במדינה מסוימת שבה שיעורי המס גבוהים – אך להגדיל את חבות המס במדינה שבה שיעורי המס נמוכים. כך החברה למעשה פועלת באופן חוקי לחלוטין, כי היא מצמצמת את הרווחים שלה במדינות שבהן שיעורי המס גבוהים. אם החברה מתכננת כחוק מחירי העברה ואף מגדילה את הרווחים המוצהרים שלה במדינות שבהן שיעורי המס נמוכים, היא נהנית מכל העולמות.

מחירי העברה

מה הסכנה עם תכנון מחירי העברה?

הבעיה עם תכנון מחירי העברה היא שפעולה לא נכונה עלולה להיות גם לא חוקית וגם מיותרת. ראשית, החוק אוסר על העלמת מס והוא מחייב את הגילוי הנאות במטרה לקבל סימוכין לסוג העסקאות שמבוצעות בין החברות. שנית, חברה שמתכננת מחירי העברה באופן חוקי אך בצורה לא יעילה – עלולה למצוא את עצמה משלמת כפל מס ותשלומי מס גבוהים יותר מאשר אילו הייתה משלמת אם לא הייתה מבצעת את התכנון הלקוי.

על רקע האמור לעיל, אפשר להבין את החשיבות של התייעצות עם אנשי מקצוע. כאשר מתייעצים עם רואה חשבון שמכיר מקרוב את התחום של מחירי העברות, מגדילים את הסיכוי שהפעולה תבוצע באופן חוקי. כמו כן, רואה החשבון יכול לעקוב אחר הנתונים ולחסוך בהוצאות המס.

כתיבת תגובה